Rapport från UF-mässan

Dagen inleddes klockan 8.00 med monterbyggen och eleverna slet hårt för att färdigställa sina montrar. Alla hade gjort ett gediget förarbete och alla blev mycket nöjda med sina verk. Efter byggnationen så följde invigningen och därefter slogs mässans portar upp klockan 12.00.

Fram till klockan 16.00 så rullade det på med besökare i montrarna och vissa företag hade god försäljning medan andra sålde lite sämre. Alla elever presenterade dock sina produkter föredömligt för besökarna. En av eleverna så föredömligt att han plockades ut av jurygruppen som utsåg mässans bästa säljare. Adam Johansson i BF3 från företaget Underlätta Vardagen fick köra sin säljpitch inför en liten jurygrupp i sann Draknästetstil. Adam lyckades få fram sitt budskap så väl att han blev utsedd till ”Årets säljare”. Det är något ingen Karlbergselev tidigare mäktat med.

I kategorin ”Bästa vara” lyckades företaget Inredning och Design kamma hem tredjepriset med sina läckra betonginredningsdetaljer. Tjejerna i Safe Child UF imponerade på många jurygrupper genom sin genomtänkta monter och härliga attityd. Detsamma gällde för Grönt Ljus UF som kämpade hårt i tävlingen ”Bästa företag” men stupade tyvärr på mållinjen.

I övrigt så representerade samtliga elever skolan med bravur och vi kan vara stolta över att skolan hjälper till att utbilda elever som verkligen lever upp till mottot att elever som lämnar Karlberg ska vara trygga, kreativa, ansvarstagande och redo för ett yrkesliv eller studier i ständig förändring.

Alla Karlbergs företag fick stora mängder beröm av besökare, UF-personal och jurygrupper så det var en riktigt lyckad dag. Jag och Peter Buvattne som var med eleverna under dagen gick och njöt hela tiden då eleverna själva löste alla utmaningar de ställdes inför.

Text: Joakim Axelsson

Bild: Underlätta vardagen UF, Anders Österberg

Sidan uppdaterades 2019-02-01

Synpunkter på sidan?