I skrivandets hantverk räknas det genuina

Karlbergsgymnasiet har på kort tid besökts av två stycken författare. Nu senast var det den Augustprisnominerade författaren Lina Wolff som gästade skolan. Under rubriken ”Inspiration och prosaskrivande” ger hon under en fullspäckad timme tips, insikter och praktiska råd för skrivandets hantverk. Det börjar lite sökande och abstrakt, men kommer snart in i ett flow där det verkligen märks att hon brinner för skrivandet och vill dela med sig av det till en Lindgrensal full av ettor.

Wolff börjar med att berätta om hur hon kom in på författarbanan. Efter att hon gift sig flyttade hon till Spanien och fann sig snart sitta hemma med ett nyfött barn utan att kunna ett ord spanska. Det utanförskap hon kände då blev en katalysator till att börja skriva. Hon blev biten direkt och säger att det är väldigt svårt att sluta när man väl börjat skapa, trots att det mesta delen av tiden är hårt arbete som gäller. Inspirationen är oerhört viktig, men hon avslöjar att denna bara infinner sig 10-15% av tiden. När denna väl ger sig till känna måste man dock vara beredd. Med en lapp och en penna ur bakfickan får man stanna upp köerna på ICA för att klottra ner den senaste goda idén om det skulle behövas.



För att exemplifiera skrivandets hantverk och berättelsens struktur bygger hon sedan upp en påhittad novell om ett par där en kvinna puttar sin make utför ett stup. På ett pedagogiskt och konkret sätt visar hon med dessa karaktärer sedan novellens dramaturgi och dess innehåll och vi får exempel från Game of Thrones och Sagan om ringen som de flesta känner till. Andra gånger använder hon dock litterära referenser och författare som eleverna inte stiftat bekantskap med, vilket de senare berättar var lite krångligt. Wolf läser ur sina egna böcker och ger prov på olika miljöskildringar som sätter stämning och känsla ur De polyglotta älskarna. Hon visar också olika ”börjor” ur sin novellsamling Många människor dör som du. Hon visar hur olika perspektiv alldeles kan ändra historien och berättar hur hon känner sig lite som gud när hon får skapa sina karaktärer.

Det är med stora handrörelser Wolff beskriver skeenden. Hon trycker på orden och ”ritar” upp den dramatiska kurvan på duken. Hon präntar in att det som behövs från inspiration till handling är envishet, talang, bra kritiker, is i magen. Och mycket jobb. Det fina med fiktion är att när man inspireras av något så förvandlas detta till något annat, något helt nytt när det blandas med din egen berättelse, förklarar hon. Du kan inspireras av en dikt, ett människoöde, en historia men du sammanför samtidigt alltid detta med din egen kulturella bakgrund. Man vet inte om att man har en egen röst innan man har testat på att ge utlopp för den. Hon understryker att det gäller att hitta just det som passar en själv. Att sträva efter att skriva ”litterärt” är en litterär dödsdom. Det som räknas är det genuina.

Text: Stefan Lennemyr

Foto: Per Elwing

Sidan uppdaterades 2017-11-13

Synpunkter på sidan?