Med lockande chokladaskar i riktning mot jobb

Ett reportage på Handel- och administrationsprogrammet

Vi rör oss framåt mot Handel- och administrationsprogrammets lektionssalar på övervåningen i norra flygeln. I ryggen hör vi Naturprogrammets klirrande provrör och sidorna flankeras av dubbla rader av orange skåp. En doft av okramelerad plastmatta letar sig upp. Dörr på dörr och en och annan elev som sitter på en bänk bryter av skåpsraderna. De ljust gula väggarna kontrasterar mot en något missunnsam himmel utanför fönstret i slutet av korridoren.

En kopiator viner igång och Celine Eriksson stiger ut ur en dörr. Hon samlar ihop en tjock rapport om sin APL, eller arbetsplatsförlagda lärandet som kursmomentet egentligen heter. Hon har sammanställt vad hon gjort och vad hon lärt sig ute i arbetslivet. Celine vänder tillbaka in i salen och arbetsrummet intill. Överbelamrade vagnar fylls av tonerkartonger och gamla pärmar. Gammalt och nytt möts i ett i alla avseenden proppfullt rum. Lärarnas arbetsplatser ligger i ena ändan och andra delen fungerar som ett mindre tryckeri med A3- och A1-skrivare. Här står Sofie Ahlstrand och diskuterar skärmärken med läraren Eva Öberg Grufman.



Sofie har precis skrivit ut sitt senaste mönster – en chokladask. ”Vi ska tillverka en verklig design” berättar hon när hon plockar till sig en sax och börjar gå tillbaka mot sin plats i datasalen intill. ”Den ska sälja, vara skyddande för innehållet och dessutom informera om innehållet.” Designen är söt med ett rosa rutmönster och grå blommor på vit botten. ”Man ska få uppfattningen att det är en god choklad. Exklusiv och lockande” förklarar hon när hon börjar klippa ut delarna.



Eleverna på Handel- och administrationsprogrammet arbetar mycket med designprogram som Photoshop och InDesign, och får genom det en mycket god datorvana. Andra viktiga delar på programmet är naturligtvis nämnda APL, men man har också andra intressanta uppdrag man försöker genomföra i så verklighetsnära miljö som möjligt. Programmet har exempelvis ett samarbete med Önskabutiken i Åmål där eleverna parvis har fått sätta upp skyltningar och gjort reklam. Handel är den näst största branschen i Sverige berättar Eva, med en väldigt expansiv gränshandel för tillfället. Utbildningen ger en mycket bra grund – de allra flesta har jobb efter utbildningen och vill man läsa vidare, vilket en hel del väljer att göra, så finns alla möjligheter till det.



 

I dag är datasalen sparsamt befolkad. Eleverna i olika årskurser läser i stor utsträckning tillsammans i olika konstellationer. Treorna, som brukar vara i klassrummet vid den här tiden, jobbar med sitt gymnasiearbete på annat håll. Därför passar man på att genomföra specialutformade kreativa uppgifter nu. I enskilda klasser om 25-30 elever har det varit svårare att få till sådana kreativa moment, berättar Ewa, men med mindre grupper blir det enklare att föra hela designkedjan som leder fram till att framställa färdiga förpackningar. Det krävs åtminstone lite mer planering när elevantalet nästa år åter stiger med många nya ettor och elever som flyttar hit från andra skolor.



Jonathan Högberg sitter under en bokhylla med titlar som behandlar webdesign, Excel och liknande områden. Vid sidan av honom hänger också en tidslinje över datorns utveckling. Jonathan berättar hur han efter skolan planerar att jobba inom försäljning. Under sin APL har han varit på en sportaffär och tycker det verkar lockande att fortsätta med. ”Man kan jobba inom allt som har med köp och sälj att göra om man går Handel” konstaterar han. Det inbegriper ekonomi, säljstrategier, kundrelationer och liknande. ”Praktiken ger oss en chans att förstå hur det är i affärer på riktigt.” Celine sitter vid en dator mittemot och lägger de sista musklicken vid den marmorerade finishen på sin ask. Hon beskriver hur programmet har varit över förväntan. ”Jag har lärt mig mer än jag trodde att jag skulle göra. Man blir modigare och tryggare i sig själv här.” Hennes framtidsutsikter inbegriper en flytt till USA och ett jobb inom marknadsföring. Det är den kreativa processen vid datorn som lockar mest säger hon. Sofie hakar på med att hon också vill se sig om i världen direkt efter skolan, men sedan vill hon allt komma hem till Sverige. Antagligen för att starta eget företag. Närmast framför eleverna ligger dock sommaren. Eva berättar att det är vanligt att Handelselever får sommarjobb på sina APL-platser. Medan hon klistrar ihop sin chokladask berättar Sofie hur hon första ska ta ett par dagar ledigt, och sedan mycket riktigt jobba resten av sommaren där hon gjort sin APL.



Chokladasken är snart färdig och nog ser den lockande ut. Utanför datasalen ligger en tunn dofthinna av skurmedel i luften. Himlen har spätt ut de mörka molnen med klarblå nyanser. Korridorens gula väggar pryds ju längre mot den andra trappan vi kommer av affischer med produkter och tjänster. Handelsprogrammet visar upp, informerar och försöker påverka. Tidningsurklipp visar positiva siffor för gränshandeln. En glad smiley blinkar uppmuntrande mot den förbipasserande och vi vänder ner för trappan med en känsla av tillförsikt inför framtiden.


Text: Stefan Lennemyr

Bild: Per Elwing

Sidan uppdaterades 2017-11-13

Synpunkter på sidan?