Berlinresa

Måndag den 11 september anlände Karlbergseleverna till Berlin. Detta var nionde gången en grupp tyskelever tog chansen att göra en studieresa till Tysklands huvudstad. Nu hade de fyra fullproppade dagar att utforska och uppleva staden.

Läs deras resdagbok:

”Klockan fyra måndag den 11 september landade vi på flygplatsen Tegel och tog bussen in till centrum. Vårt hotell, Augusta, ligger alldeles vid Kurfürstendamm, huvudgatan i västra Berlin. När vi checkat in gick vi ut och åt tillsammans och såg oss omkring.

På tisdag blev det sightseeing till buss och till fots. Först till Riksdagshuset där vi åkte upp i den stora glaskupolen på taket och hade utsikt över hela Berlin. Vi gick genom Brandenburger Tor mitt i staden och längs Unter den Linden, huvudgatan i östra delen av centrum. Det finns många historiska platser och monument att se där bland annat Förintelsemonumentet och Bebelplatz.

Vi gjorde också ett stopp hos chokladtillverkaren Ritter Sport där man kan kombinera smaker och göra personliga chokladkakor.

På Alexanderplatz gick vi åt olika håll och fick tid att äta och shoppa, bl.a. i den stora gallerian Alexa, innan vi sågs vid den klassiska mötesplatsen die Weltuhr för att ta buss tillbaka till hotellet. Resten av eftermiddagen och kvällen var det egen tid.

Onsdag började med att vi åkte till Bernauer Straβe, en minnesplats över Berlinmuren. Där såg vi en bevarad del av muren och fick genom bilder, text och filmer en bra bild av den tiden. Sedan åkte vi till East Side Gallery. Det är en 1,5 kilometer lång bit av Berlinmuren som man sparat och gjort till ett konstverk där olika konstnärer har skapat bilder. Nu var vi hungriga och en Döner kebab smakade bra.

På torsdag var vi på museet The Story of Berlin, ett intressant museum om Berlins historia och på kvällen åt vi tillsammans på en italiensk restaurang.

På fredag var det dags att åka hem igen men vi hade lite tid på förmiddagen för att säga hej då till Berlin för den här gången.”